ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد
سرخط خبرها

تابستان امسال، گرم‌ترین تابستان ۱۵۰ سال اخیر بود

  • کد خبر: ۱۸۴۶۸۶
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
تابستان امسال، گرم‌ترین تابستان ۱۵۰ سال اخیر بود
ناسا تایید کرده است که تابستان سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین تابستان زمین از سال ۱۸۸۰ تاکنون بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ناسا با اشاره به زمانی که ثبت جهانی دما آغاز شد، تایید کرد که امواج گرمای سوزان در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و مناطق دیگر، تابستان امسال را به گرم‌ترین تابستان زمین از دستکم سال ۱۸۸۰ تاکنون تبدیل کرده است.

به گفته این آژانس فضایی، گرمای رکوردشکن سال ۲۰۲۳ نتیجه گرمایش زمین توسط انسان است و با یک الگوی آب و هوایی تکرار شونده به نام ال‌نینو ترکیب شده است.

براساس بیانیه‌ای که این تحلیل را تشریح می‌کند، ماه اوت (مرداد- شهریور) به تنهایی ۲.۲ درجه فارنهایت (۱.۲ درجه سانتی‌گراد) گرم‌تر از میانگین تابستان سال‌های دیگر بوده است و ۵۷ میلیون نفر را در جنوب و جنوب غربی ایالات متحده تحت شدیدترین موج گرما قرار داده است.

بر اساس آخرین گزارش، مجموع دما در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت (خرداد-تیر-مرداد و شهریور) ۰.۴۱ درجه فارنهایت (۰.۲۳ درجه سانتیگراد) گرمتر از تابستان‌های گذشته بوده است. در یکی دیگر از کنفرانس‌های ناسا در مورد وضعیت اضطراری آب و هوایی سیاره که در ماه گذشته برگزار شد، دانشمندان تایید کردند که ماه ژوئیه امسال گرم‌ترین ژوئیه ثبت شده است. در حالی که پنج ژوئیه قبلی طی پنج سال اخیر نیز جزو گرم‌ترین‌ها بوده‌اند.

بیل نلسون، مدیر ناسا در این کنفرانس گفت: تنها به اطراف خود نگاه کنید و خواهید دید که چه اتفاقی افتاده است. ما رکوردشکنی وقوع سیل را در ورمونت داریم. ما در فینیکس و میامی گرمای بی سابقه‌ای داریم. بخش‌های عمده‌ای از کشور را داریم که توسط دود آتش‌سوزی پوشیده شده است و البته آنچه که در لحظه در حال تماشای آن هستیم فاجعه‌ای است که با آتش سوزی در هاوایی رخ داده است.

دانشمندان می‌گویند، گرمای شدید ماه ژوئیه مستقیما منجر به وقوع مرگبارترین فصل آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا و هاوایی و همچنین بارش شدید باران و سیل‌های ناگهانی در سرتاسر مدیترانه از جمله یونان و ایتالیا شده است.

آن‌ها این گرمای رکوردشکن را تا حدی به ال‌نینو نسبت می‌دهند، که تقریبا هر دو تا هفت سال یک بار رخ می‌دهد. در این زمان باد‌های بالای اقیانوس آرام، که معمولا به سمت غرب در امتداد استوا از آمریکای جنوبی به سمت آسیا می‌وزند، روال عادی خود را شکسته و به سمت شرق حرکت می‌کنند. در نتیجه ساحل غربی ایالات متحده، کانادا و ایالات متحده شاهد شرایط بسیار گرم‌تر از حد معمول هستند.

جاش ویلیس (Josh Willis)، دانشمند آب و هوا و اقیانوس شناس در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: دمای فوق العاده بالای سطح دریا، که بخشی از آن ناشی از بازگشت ال‌نینو است، تا حد زیادی مسئول گرمای تابستان بوده است. تیم او پیش بینی می‌کند که بیشترین تاثیرات این الگوی آب و هوایی از فوریه تا آوریل سال آینده (بهمن-اسفند) رخ خواهد داد.

با این حال، همانطور که گاوین اشمیت (Gavin Schmidt)، دانشمند آب و هوا و مدیر موسسه مطالعات فضایی گادرد ناسا GISS در کنفرانس ژوئیه توضیح داد، الگو‌های آب و هوایی طبیعی مانند ال‌نینو در مقایسه با فعالیت‌های انسانی که منجر به گرم شدن کره زمین می‌شود، کمترین نقش را در تغییرات آب و هوایی دارد. بر اساس داده‌های این آژانس، ال‌نینو به طور خاص منجر به افزایش موقت دما در حدود ۰.۱ درجه سانتیگراد می‌شود. گرمایش جهانی که تاکنون مشاهده شده بیش از این مقدار است.

او توضیح داد: بدون وجود کمک‌های انسانی به محرک‌های تغییرات آب و هوایی، ما چیزی شبیه به دمایی را که در حال حاضر می‌بینیم، نخواهیم دید.

تجزیه و تحلیل جدیدی که توسط ویلیس و تیمش در موسسه مطالعات فضایی گادرد ناسا در نیویورک انجام شد، تنها یک روز پس از آن انجام شد که تیم دیگری از دانشمندان هشدار دادند فعالیت‌های انسانی جهان را فراتر از یک منطقه عملیاتی امن برده است. این تیم دریافته است که شش مورد از ۹ محدودیت به اصطلاح سیاره‌ای محیط جهانی، که میزان انحراف انسان‌ها از دنیای ماقبل صنعتی را ارزیابی می‌کند، نقض شده است.

امواج گرما شدیدتر می‌شوند، روندی که دانشمندان انتظار دارند در سال‌های آینده نیز ادامه یابد، اما سال جاری نشان داده که در زمان‌های غیرمنتظره‌ای نیز رخ می‌دهد. به عنوان مثال، در اوایل ماه سپتامبر (شهریور)، یک موج گرمای سه روزه غیرمعمول در شهر نیویورک پس از افزایش ۲۰ درجه‌ای دما از حد معمول، رکورد‌ها را شکست.

اشمیت در بیانیه اخیر خود گفت: متاسفانه تغییرات آب و هوایی در حال رخ دادن است و اگر به انتشار دی اکسید کربن و سایر گاز‌های گلخانه‌ای در جو ادامه دهیم، شرایط بدتر خواهد شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->